Nuts Karhunkierros 2019

 

Kello on 5.45 lauantai aamuna , lämpömittari näyttää +2 astetta ja vettä sataa tihkumalla. Puoli 
vuotta odotettu ja pelätty päivä on vihdoin käsillä. Tätä päivää varten on käyty kymmeniä kertoja lenkillä, 
välillä juostu hangessa, välillä peilijäällä nastakengillä ja loppukeväästä märällä polulla tai asfaltilla. 
Juoksukilometrit jäi parhaimmiillaankin n. 70 kilometriin viikossa, joka on ultrajuoksutapahtumaan 
valmistautuvalle naurettavan vähän. Tosin harrastin paljon muuta liikuntaa. Ylämäkitreenejä ei ollut 
kevään ohjelmassa ollenkaan, johtuen pitkälti siitä ettei Pattijoella paljon mäkiä ole. Viimeisen 
kahden viikon valmistautumisessa lähes kaikki mikä voi mennä pieleen, oli myös mennyt. Olin 
edellisellä viikolla flunssassa koko viikon, edellisten 5 päivän unet olivat jääneet keskimäärin n 5 
tuntiin. Koko kevään olin yrittänyt lopettaa tupakanpolttoa siinä kuitenkaan onnistumatta ja 
kuluvalla viikolla olin polttanut vain entistä enemmän. Toisin sanoen oli paljon syitä jättää koko 
tapahtuma väliin tai matkan keskeyttämiseenkin olisi löytynyt hyvät tekosyyt. Olin kuitenkin 
päättänyt, että juoksen tänään maaliin asti, tuli mitä tuli. Fyysisesti en ehkä ollut parhaassa 
mahdollisessa tikissä, henkisesti olin valmis karhun kaatoon.

Pari leipää ja mehua aamupalaksi. Poltin aamusavut myös koska ajattelin että tässä vaiheessa ei 
lopettamisella olisi mitään vaikutusta tulevaan juoksusuoritukseen. Matkaa Hautajärvellä olevaan 
starttiin oli n. 25km ja lähdettin n. klo 6.15 Tarun kanssa ajamaan kohti starttipaikkaa. Matkalla vastaan 
tuli monta linja-autoa jotka olivat olleet viemässä juoksijoita Rukalta Hautajärvelle. Tiesin että 
juoksijoita olisi paljon mutta väkimäärä paikan päällä yllätti, juoksijoita oli satoja. Myöhemmin 
tarkistin että 83km matkalle lähtijöitä oli yli 500. Edellisenä iltana olimme Tarun kanssa hakeneet 
numerolapun joka sisälsi ajanottoa varten olevan sirun. Lapussa luki: “ Olet jo voittaja laittaessasi 
tämän rintaasi”. Niin varmasti olisin mutta illalla mökillä olin huomannut, että hakaneulat olivat 
jääneet Rukalle, josta haimme numerolapun. Laitoin numerolapun reppuun ja toivoin että 
lähtöviivan sensori löytää ajanottosirun repun läpi. 
Kävin vähän lämmittelemässä ja mietin että pitäisikö käydä vessassa ennen lähtöä mutta päädyin 
siihen että käyn Oulangan huollossa jos on tarvetta. Sisarukset laittoivat tsemppiviestejä ja 
ilmoittivat olevansa hengessä mukana. Sovimme Tarun kanssa että ilmoittelen kun alan lähestymään 
huoltoa, niin Taru tietää olla oikeaan aikaan paikalla. Tarun tuki tuntui hyvältä, en missään 
tapauksessa olisi edes lähtöviivalla ilman vaimoani.

Vihdoin kello tuli seitsemään ja starttikello alkoi kilkattamaan. Lähdin matkaan n. 400-500 sijalta ja 
huomasin aika nopeasti sen olleen iso virhe. Juoksuvauhti oli todella hidasta ja tajusin että pitää 
alkaa ohittelemaan porukkaa, jos aikoo saman päivän aikana olla maalissa. Olin asettanut aika 
tavoitteeksi 12 tuntia ja olin ajatellut, että juoksen ensimmäiset 28km Oulangan huoltoon asti 
kohtalaisen hyvää vauhtia koska tiesin sen olevan ns. helppoa osuutta. Polku oli kapeaa ja 
ohittaminen hankalaa. Ylämäessä oli helpointa ohittaa mutta se oli myös raskasta ja nosti sykkeen 
korkealle. Noin 15 kilometrin jälkeen olin ohittanut ainakin 150 juoksijaa ja reitti muuttui vähän 
leveämmäksi ja ohittaminen helpottui. Ensimmäisellä 15 kilometrille oli kulunut melkein tunti 
enemmän aikaa kuin olin etukäteen budjetoinut. Nyt pääsin vihdoin juoksemaan omaa vauhtia 
omassa rauhassa. Laitoin puhelimesta musiikkia soimaan ja nautin juoksemisesta. 
Tulin Oulangan huoltoon 10.18 eli noin puoli tuntia ajateltua myöhemmin. Taru oli huollossa 
vastassa ja kyseli, että miten menee. Kaikki oli toistaiseksi ok. Taru toi myös muutaman 
suklaapatukan, jotka olin unohtanut ostaa edellisenä päivänä. Täytin vesipullot ja söin sipsejä ja otin 
mukaan muutaman vihreän kuulan ja pari mandariinia. Lähdin jatkamaan matkaa syöden vielä 
mukaan ottamiani sipsejä. Lähdin juoksemaan taas omaa vauhtia omassa rauhassa ja matka 
taittuikin mukavasti. Ohittelin vieläkin juoksijoita vähän väliä. 41km kohdalla pysähdyin ottamaan 
kuvan viitoista, joissa näkyi 41km molempiin suuntiin. Kello oli tasan 12.00 eli olin tullut ihan hyvää vauhtia viimeiset 25 kilometriä. Juoksu kulki edelleen hyvin eikä edes nivuset vaivannu mitkä yleensä 
alkaa ensimmäisenä vihoittelemaan pitkillä lenkeillä. 
Aika pian puolivälin jälkeen alkoi tulla iso joukko juoksijoita selkä edellä vastaa ja päättelin 
juoksuvauhdista heidän olevan 53km juoksijoita. Myöhemmin huomasin että 53 kilometrin 
juoksijoilla oli punainen väri numerolapussa. 83 kilometrin juoksijoilla väri oli sininen, itselläni se 
numerolappu tosin oli repussa, josta kukaan ei sitä nähnyt.

Jos alkumatkasta ohiteltavia oli ollut 
paljon, se oli pientä verrattuna siihen mitä oli edessä. Alkuun pääsin ihan hyvin ohi mutta noin 45 
kilometrin kohdalla reitti alkoi muuttua todella kapeaksi ja kulki pitkän matkaa joenvartta pitkin, 
jossa oli lähes mahdoton ohitella tönimättä ketään jokeen. Päätin kuitenkin olla työntämättä ihmisiä 
jokeen ja tyydyin juoksemaan lähes kävelyvauhtia jonon jatkona. Seuraavat 5 kilometriä etenivät
todella hitaasti ja se oli myös henkisesti vaikea pätkä. Matkaa oli vielä paljon jäljellä ja se väheni 
todella hitaasti.

Lopultakin reitti yhtyi pikku karhunkierroksen reittiin ja saavuttiin harrisuvannolle. Muutama 
vaeltaja oli nuotiolla paistamassa makkaraa ja sillä hetkellä ajatus seuraan liittymisestä tuntui 
houkuttelevalta. Huomasin myös että 34 kilometrin juoksijat olivat lähteneet matkaan. Riippusillan 
eteen oli muodostunut 200 metrin jono, koska vain kaksi sai mennä kerrallaan riippusiltaa pitkin. 
Minulle se tarkoitti samaa kuin Formulassa Safety Car joten päätin käydä varikolla eli huussissa toisin 
sanoen. Vessareissun aikana joku viisas oli keksinyt, että sinisellä numerolapulla juoksevat saavat 
mennä jonon ohi. Otin sen oikeuden ilomielin vastaan ja menin pokkana jonon ohi riippusillalle. 
Riippusillan jälkeen juoksin muutaman 83 kilometrin juoksijan kanssa yhdessä hyvää vauhtia kohti 
Basecampin huoltoa. Oli mukava taas juosta tasaista vauhtia ilman että tarvitsi ohitella ketään. 
Basecampin huollossa oli Taru taas vastassa. Söin huollossa kaikkea mikä silmään osui ja täytin 
juomapullot. Taru auttoi juomapullojen pakkaamisessa reppuun ja toivotti tsemppiä loppumatkalle. 
Normaalisti en syö ikinä vihreitä kuulia enkä erityisemmin pidä niistä mutta nyt ne olivat parasta 
mitä tiesin. Eli kourallinen vihreitä kuulia ja pari mandariinia taskuun ja sipsiä niin paljon käteen kuin 
mahtui ja jatkamaan matkaa. Kello näytti tasan 15.00 ja ajattelin, että voisin jopa ehtiä tavoiteajassa 
maaliin. Maaliin oli 23 kilometriä matkaa mutta en osannut arvioida kuinka hidasta olisi kiivetä 
konttaisen ja valtavaaran mäkiä. 
Laitoin taas puhelimesta musiikkia soimaan ja lähdin puskemaan kohti 
konttaista. Noin 3 kilometrin jälkeen puhelimesta loppui akku ja se tarkoitti sitä, että loppumatka 
mentäisiin ilman musiikkia. Luulin ettei minulla ollut puhelimen laturin johtoa mukana vaikka jälkeen 
päin huomasin että se oli ollut koko matkan minulla takin taskussa. Ihan uskomatonta säheltämistä! 

Matkan aikana vettä oli alkanut kulua koko ajan enemmän ja enemmän ja niinpä litra vettä mitä 
minulla oli mukana, ei riittänyt kuin muutamalle kilometrille. Vähän ennen Konttaisen ensimmäisiä 
nousuja loppui vesi ja muistelin ettei edessä olevalla 5 kilometrin matkalla ole puroja eikä muitakaan 
vedenottopaikkoja. Jossakin vaiheessa mietin jopa, että olisin ottanut suossa olevasta lätäköstä vettä 
mutta päätin kuitenkin taistella Konttaisen toisella puolella olevaan huoltoon. Ne 5 kilometriä olivat 
koko matkan ylivoimaisesti vaikeimmat kilometrit. Yhtäkkiä tuntui kuin kilometri oli muuttunut 
kymmeneksi kilometriksi. Alkoi tuntumaan että en ehkä sittenkään pääse maaliin. Matkaa maaliin oli 
n. 12 kilometriä mutta se tuntui sillä hetkellä täysin mahdottomalta suoritukselta. Ylämäessä alkoi 
jalat kramppaamaan ja juokseminen tasaisillakin pätkillä sattui joka askeleella. Joku huusi että suomi 
on tehnyt maalin ja johtaa venäjää 1-0. Olen innokas jääkiekon seuraaja ja normaalisti se uutinen 
olisi ollut kovakin juttu, mutta sillä hetkellä olisin vaihtanut Suomen maalin lasilliseen vettä ilman pienintäkään epäröintiä.
Keskityin vain siihen, paljonko matkaa oli jäljellä huoltoon koska tiesin että 
huollosta saan vettä ja energiaa ja ehkä mielikin siitä kirkastuu. 

Lopulta olin konttaisen päällä ja siitä alasmenevän reitin muistin ulkoa koska olin käynyt konttaisen 
päällä lukuisia kertoja. Maisemia oli turha yrittää katsoa koska alhaalla olevia puita ei huonon 
näkyvyyden takia erottanut. Alas laskeutuminen tuntui etureisissä mutta tieto siitä että huoltoon oli 
muutama sata metriä matkaa, antoi virtaa.

Huollossa söin taas niin paljon, että hevonenkin olisi ollut kateellinen. Vihreitä kuulia ei jostakin 
syystä ollut mutta otin kolme mandariinia ja sipsejä matkaan ja lähdin kapuamaan kohti valtavaaraa. 
Jotkut vieressä juoksijat puhuivat seitsemästä Valtavaarasta, viitaten siihen, että ennen Valtavaaraa 
laskeudutaan ja noustaan useaan otteeseen. Ajattelin että pitää taistella jotenkin Valtavaaran 
päälle. Valtavaaran päältä painelen täysillä maaliin, vaikka mikä olisi. Matka eteni hitaasti mutta 
varmasti ja pikkuhiljaa aloin uskoa siihen että pääsen maaliin. En tiennyt paljonko kello oli koska olin 
tarkoituksella jättänyt sykemittarin kotia ja puhelimesta oli akku loppunut. Ajattelin kuitenkin että 
voisin keretä tavoiteajassa maaliin. Valtavaaran päällä joku 53km matkan juoksija ohitti minut ja 
päätin jäädä roikkumaan perään. Jyrkät portaat alaspäin ovat ehkä pahinta mitä voi harrastaa 80 
kilometrin juoksemisen jälkeen mutta jotenkin jalat toimi sen verran että pystyin tulla alaspäin 
juoksuvauhtia. Matka eteni yllättävän nopeasti ja kohta tuli vastaan viitta jossa näkyi että maaliin on 
enää kilometri. Lisäsin vauhtia pikkusen ja kohta tuli vastaan viimeinen nousu Rukan päälle. Portaissa 
oli paljon juoksijoita ja tyydyin kävelemään portaat ylös keräten energiaa loppukiriin. Portaiden 
jälkeen löin kaasun pohjaan ja ohittelin vielä muutamia juoksijoita alamäessä. Maalisuoralla 
kuuluttaja kuulutti nimeni ja ihmettelin mistä se voi tietää kuka sieltä tulee kun ei ole numerolappua 
näkyvillä, mutta ilmeisesti kuuluttaja näki numerolapussa oleva sirun kautta maaliintulijat. Maalissa 
kuulin, että loppuaikani oli 12h 2 minuuttia. Sijoitus oli 74. ja laskin että olin ohittanut pelkästään 
omasta sarjasta noin 400 juoksijaa. Siihen päälle muiden sarjojen juoksijat joita oli vielä enemmän.

Loppuaikaani olen tyytyväinen. Tiedän että paremmalla taktiikalla olisin voinut tullut maaliin ainakin 
tunnin aikasemmin, mutta se on mielestäni täysin yhden tekevää. Kyseessä oli minun ensimmäinen 
ultrajuoksu ja ensimmäinen polkujuoksutapahtuma. Treenasin koko kevään omatekoisella 
harjoitusohjelmalla ja filosofialla. Olen sitä mieltä että jos juoksemisesta ei pysty nauttimaan, ei sitä 
myöskään kannata harrastaa. Sama pätee kaikkiin muihinkin harrastuksiin. Ei vapaa-aikaa kannata 
käyttää itsensä kiusaamiseen. “Ilon kautta” kuten Antsa sanoisi. Tein koko kevään töitä nimenoman 
pääkopan vahvistamiseen tähän tapahtumaan. Harjoitusohjelmani kattoi liikunnan lisäksi myös 
musiikin ja ruoan. Opettelin kevään aikana leipomaan ja pääsin ruokien ja musiikin avulla Kuusamon 
aikaisiin muistoihin paremmin kiinni. Tuntui että edesmennyt pikkuveljeni oli mukana jokaisella 
pitkällä lenkillä ja myöskin itse karhunkierroksella. Luulen että Antsa olisi ylpeä isoveljestään. 
Ensimmäistä kertaa Antsan kuoleman jälkeen tuntuu, että siihen on edes vähän aihetta. Antsan 
lisäksi muut sisarukset sekä äiti ja isä ovat olleet todella tärkeä tuki “Matkalla Kuusamoon”- projektin 
aikana. Olen äärimmäisen kiitollinen jokaisesta lähimmäisestäni.

Matka Kuusamoon osa 1 on nyt taputeltu ja elämä voi jatkua. Luulen että olen ensi vuonna taas 
Hautajärvellä starttiviivalla tavoitteena alle 10 tunnin aika. Sen näyttää aika mutta toistaiseksi keskityn vaan nauttimaan liikunnasta ja elämästä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

NUTS karhunkierros 83km 2021